Prawidłowe utrzymanie nawierzchni z mas bitumicznych
Masy bitumiczne są obecnie bardzo często wykorzystywane do budowy nawierzchni w naszym kraju. Ich powszechne zastosowanie wynika przede wszystkim z licznych zalet, m.in. stosunkowo dużej wytrzymałości na obciążenia eksploatacyjne i odporność na deformację podłoża. Trwałość nawierzchni bitumicznej jest tym większa, im więcej uwagi poświęci się na wykonywanie regularnych zabiegów naprawczych.
Konieczność naprawy różnorodnych uszkodzeń w nawierzchni
Podstawą utrzymania nawierzchni w dobrym stanie jest dobór odpowiednich metod naprawczych w przypadku wystąpienia uszkodzeń. Dla trwałości podłoża bitumicznego istotne jest prawidłowe wykonywanie spoin technologicznych, zarówno podłużnych, jak i poprzecznych. Spoiny powinny być odpowiednio wykonywane i zabezpieczane już w momencie ich budowy. Aby zmniejszyć ryzyko degradacji jezdni przez wodę, konieczne jest wykonywanie spoin przesuniętych względem siebie w podbudowie i warstwie wiążącej. W ten sposób ograniczymy wnikanie wody w zniszczone spoiny warstwy ścieralnej.
Podczas łączenia starej nawierzchni z nową niezbędne jest wykonanie tzw. schodkowania warstw, gdyż wykonanie obu konstrukcji w jednym przekroju może doprowadzić do uszkodzenia połączenia i wystąpienia spękań poprzecznych.
Wykonane spoiny technologiczne z czasem mogą ulegać zniszczeniom i wykruszeniu, co jest naturalnym zjawiskiem na intensywnie użytkowanych nawierzchniach. Jeśli jednak wszystkie warstwy ułożono prawidłowo, zwykłe czynności naprawcze będą ograniczać się do wypełnienia ubytków specjalistycznymi masami bitumicznymi. Trzeba jednak pamiętać, że takie wypełnienie będzie skuteczne wyłącznie do pewnej grubości i głębokości. Przy pęknięciach sięgających podbudowy lub podłoża najczęściej istnieje konieczność przebudowy konstrukcji w miejscu spoin technologicznych.
Kolejny problem stanowią ubytki powierzchniowe, które powstają z różnorodnych przyczyn. Zaliczamy do nich m.in. spękania siatkowe przy krawędziach nawierzchni, które z czasem mogą prowadzić do wykruszeń i głębszych ubytków. Powinny być na bieżąco uzupełniane, ponieważ z upływem czasu doprowadzają nawet do całkowitej degradacji nawierzchni.