Jakie typy nawierzchni przeważają na polskich drogach?

droga asfaltowa

Według Głównego Urzędu Statystycznego na koniec 2018 roku długość dróg publicznych w Polsce wynosiła 424 563,90 km. Oprócz tego w Polsce funkcjonuje wiele dróg niepublicznych, takich jak drogi osiedlowe czy dojazdowe. Wśród dróg publicznych wyróżnia się autostrady, drogi ekspresowe, drogi główne, drogi zbiorcze oraz drogi dojazdowe. Z racji tego, że mają one różne przeznaczenia oraz zarządzane są przez inne organy, pokrywają je różne rodzaje nawierzchni. We wpisie wyjaśnimy, jakie typy nawierzchni można spotkać na polskich drogach i które z nich przeważają.

 

Typy nawierzchni obecne na polskich drogach

Nawierzchnie gruntowe to najprostszy typ powierzchni jezdnej. Zazwyczaj takie nawierzchnie można spotkać na niewielkich drogach dojazdowych, są one nieodporne na działanie ciężkiego ruchu. Na polskich wsiach nadal obecne są drogi szutrowe. Warstwa jezdna jest wykonana z mieszanki pochodzenia organicznego lub mineralnego. Takie nawierzchnie stosowane są na terenach, w których panuje bardzo mały ruch. Najwięcej polskich dróg pokrytych jest nawierzchnią bitumiczną, czyli mieszanką mineralno-asfaltową. Jest to nawierzchnia uniwersalna stosowana na każdym rodzaju dróg. Cechuje ją trwałość i gładkość powierzchni.

Typ mieszanki mineralno-asfaltowej dobierany jest w zależności od wymagań dla konkretnej drogi. Do najczęściej używanych należy beton asfaltowy AC składający się z mieszaniny kruszywa, piasku, wypełniacza oraz lepiszcza asfaltowego. Również mastyks grysowy SMA to bardzo często stosowana mieszanka, cechuję się dużą zawartością grysów oraz odpornością na działanie czynników atmosferycznych. W ostatnich latach na polskich drogach coraz częściej można znaleźć nawierzchnie betonową. Ten rodzaj nawierzchni charakteryzuje się dużą odpornością na czynniki atmosferyczne i deformacje. Beton to niejednorodna mieszanka złożona głównie z cementu, kruszywa i wody.

Dróg betonowych w Polsce nadal jest stosunkowo niewiele, można to zaobserwować na przykładzie dróg zarządzanych przez Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu. Drogi z elementów betonowych i kamiennych stanowią tam tylko 1,53% całej sieci dróg. Obecnie w Polsce funkcjonują jeszcze nieliczne drogi pokryte kostką brukową. Od końca XIX wieku do wybuchu II wojny światowej cegła klinkierowa była popularnym materiałem podczas budowy dróg. Do połowy ubiegłego wieku często też budowano drogi z kamienia polnego tzw. (kocie łby), które można spotkać obecnie już w niewielu miejscach w Polsce.

Zawsze wysoka jakość

Zawsze
wysoka jakość

Najwyższa jakość oferowanych przez nas usług i produktów. Korzystamy z najlepszych materiałów renomowanych producentów. Profesjonalna obsługa i konkurencyjne ceny.

Laboratoryjna kontrola produktu

Laboratoryjna
kontrola produktu

Posiadamy własne laboratorium zakładowe do kontroli produktów, które czuwa nad jakością materiałów. Nasi specjaliści dbają o proces produkcji na każdym jego etapie.

Doskonałe zaplecze techniczne

Doskonałe zaplecze
techniczne

Korzystamy z innowacyjnych technologii, najwyższej klasy urządzeń i nowoczesnych maszyn. Posiadamy wieloletnie doświadczenie i wykwalifikowany personel.

Solidność oraz terminowość

Solidność oraz
terminowość

Do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie, dbając by prace przebiegały szybko i sprawnie. Zlecenia realizujemy w najszybszym możliwym terminie, szanując czas naszych Klientów.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.