Dlaczego polskie drogi mają kiepski stan nawierzchni?
Polskie drogi nie są w najlepszym stanie, a potwierdza to ranking jakości infrastruktury drogowej 2019 roku Światowego Forum Ekonomicznego. Nasz kraj zajął w nim 20. miejsce w Europie i 57. na świecie. Raport DGGKiA z tego samego roku potwierdziła, że nie jest dobrze – aż 37% dróg w naszym kraju wymaga remontu. Oceniono, że potrzeba na to ponad 11 mld zł. Taki stan jezdni wpływa nie tylko na komfort podróżowania, ale może być przyczyną groźnych wypadków, a nawet na wysokość OC w rejonach z najgorszymi nawierzchniami. Dlaczego polskie drogi są w tak złym stanie?
Jak powstają ubytki w nawierzchni?
Istnieje wiele opinii na temat zaistniałej sytuacji. Czy zbyt małe fundusze przeznaczamy na remont dróg, czy też winny jest nieodpowiedni materiał lub jego położenie, a może zbyt mocno eksploatujemy nasze jezdnie? Niektórzy twierdzą, że nasz klimat sprzyja szybkiemu zużyciu nawierzchni, jednak trudno dać wiarę tej teorii, biorąc pod uwagę fakt, że nasi zachodni sąsiedzi mają drogi w znacznie lepszym stanie.
Eksperci tłumaczą, że faktycznie częste wahania temperatury około 0°C sprzyjają tworzeniu się pęknięć. Zamarzająca w drobnych szczelinach woda powiększa objętość i powoduje powstawanie podwyższonego ciśnienia w mikrouszkodzeniach, przez co dochodzi do ich pogłębiania. Nacisk kół samochodów powoduje odpryskiwanie kawałków nawierzchni i powstawanie dziur, które powiększają się w trakcie użytkowania.
Do zjawiska dochodzi szczególnie często, jeśli nawierzchnia była źle wykonana lub wykonana ze słabej jakości materiałów.
Możliwe przyczyny
Często mówi się, że słaba jakość polskich dróg to kwestia złego zarządzania i niewłaściwego wykonawstwa. W wielu jednostkach administracyjnych wykrywany był szereg zaniedbań zarówno na etapie samego planowania rozwoju sieci dróg, jak i braku właściwego nadzoru nad realizacją, w tym nad jakością użytych materiałów. Chociaż każdego roku Polska przeznacza ogromne kwoty na budowę nowych dróg, postawy niektórych zarządzających inwestycjami są, niestety, nastawione na ilość, a nie na jakość.
Jak naprawić zniszczoną nawierzchnię?
Remonty dróg pochłaniają ogromne pieniądze. Z kolei pozostawienie niezabezpieczonych dziur w drogach grozi wypadkiem. Najszybszym rozwiązaniem jest uzupełnienie ubytków poprzez zastosowanie mieszkanek mineralno-asfaltowych w postaci tzw. asfaltu w workach. Na rynku dostępne są produkty do stosowania na zimno (polecane do stosowania w okresie zimowym) oraz na gorąco (w miesiącach ciepłych). Istotne jest, aby wybierać mieszanki dobrej jakości, posiadające atesty oraz stosowanie ich dokładnie z instrukcją. Tylko takie postępowanie zapewni, że powierzchnia dobrze się zwiąże i będzie trwała.